Monday, June 9, 2014

Citer Pasal Sepupu MusaIsaMaryamSara yang balik bercuti dari India..

Angah aka adik Papa ada balik bercuti 1st June hari tu..
Kalau Angah balik.. sudah semestinya la Lya, Farah & Faris pun ikot balik...
Eeiii.. sukanya dapat jumpa dorang..

Ada orang tu.. dari India lagi dah pesan..
Nanti balik Malaysia nak mintak ummi buatkan pizza untuk dia..
Sapa lagi kalau tak adik biras kesayangan tu.. hehehehe

So hari Sabtu gigihlah buatkan untuk dia..
Ummi buatkan pizza dan baked makaroni
Eh.. lupa plak nak snap gambar..
Dah siap apa semua geraklah pergi umah Mama kat Keramat..
Sekali dorang anak beranak nak gerak pergi umah Nenek pulak..
Ikotkan macam dah x larat dah gi sana.. tapi mikirkan alaa.. takkan kejap jer jumpa dorang..
So ikot jer la dorang gi umah nenek..
Nasib baik ada buat lebih.. so boleh la bawak pegi umah nenek jugak..

Sampai sana.. tau jer la budak-budak ni kalau dah jumpa..
Abis riuh rendah umah Nyang dorang dibuatnya.. haha
Dorang ni kalau dah bermain.. tak ingat dah pukul 11 malam ke apa...
Janji boleh main... takde ngantuk2 dah.. termasuklah si kenit Aesya tu... huhu
So dekat pukul 12 pagi jugak la kitorg gerak balik umah..
Tu pun si Angah ada kawan nak jumpa dia... tu yang tergerak nak balik tu..
Kalau tak.. tak tau la pukul baper balik...

Macam-macam ada.. ultraman.. ben10.. upin ipin.. apa nak?? haha

abg dua orang ni tengah pikir nak posing cara apa lak... maryam dah ter'advance dulu.. farah stylo.. faris x tau nk ikot sapa.. dan si aesya control ayu.. hehehehe

okeh semua buat pose monster!! huargggghhhhh!!!


ntah tak nak caption apa lagi dah.. si aesya ultraman bersimpuh ke apa.. hehehehe

Sebelum balik tu.. sempat la duk racun si Lya
suwuh pi umah esok... bawak budak-budak mandi kolam
Kebetulan memang dorang nak gi Kajang esok.. so dorang janji akan singgah lah.

Esoknya pulak.. ummi jenuh pikir nak masak apa la pulak kan..
Last-last kitorang masak nasi lemak.. buat sambal udang..
Dengan ayam goreng berempah..

Ni la nasi lemak buat jamu PakNgah Faizal dengan MakNgah Lya sekeluarga... harap suka la yer.. hehehe
Lambat sangat dorang sampai.. ummi dengan bibik dan budak-budak makan dulu..
Papa tak nak.. nak tunggu adiknya sampai dulu.. ikotlah..
Petang kot baru sampai.. katanya sesat kat Kajang... aduhaii... hahhaa

Si Farah dengan Faris bila sampai umah ummi.. suka nor dorang...
Nak-nak lagi boleh main air pastu siram pokok2 yang bibik duk tanam
Abis cili dengan tomato yang baru nak masak dorang petik..
Anak pokok betik pun dah tinggal togel dikerjakan dorang.. ikot dorangla.. biarkan jer.. hahaha

Faris dah xde baju dah... sibuk duk siram anak pokok apa ntah... hehehe

Aesya tengok jer si Farah dan Faris ni duk isik air nak siram pokok..

Jenuh panggil suwuh masuk makan.. hmm.. xder nya nak dengar... kekekekkekke
Lepas dah makan-makan..
Dah lepak-lepak... pastu dah siap solat asar..
Kitorang terus gerak gi kolam awam kat sebelah PullMan..

Cuti sekolah kan... tau-tau jer la . memang ramai laa orangnya
Ummi tak mandi... bibik jer turun tengokkan budak-budak
Si Lya aka MakNgah dengan seluar2 jean dia belasahn turun..

Si Farah dengan Faris rupanya firstime mandi kolam..
Kat India sana susah nak pergi..
Mula-mula masuk kolam.. ada la beberapa kali tenggelam..
Cuak la jugak.. tapi si Faris bukannya reti serik.. lagi dia nak main ada lah..
So nak selamat.. bagi dorang pelampung.. okeh la sikit..

Si Aesya tak padan kecit.. berani kang main..
Tak nak orang pegang.. pastu siap ampung2 kan kaki dia dalam air..
Dah macam anak katak la pulak.. hahaha

Yang lelain.. takleh cakap la.. dah memang hantu air..
Sampai kecut sorang-sorang bila naik...
Layan jer la gambo.. malas nak citer lagi dah.. huhu

Amboi cik Aesya.. siap angkat2 kaki dia lagi.. huhu

Cik Yam dengan pelampungnya..

Yang kat belakang pelampung biru tu la.. si Faris..

Tengok mek Aesya... bukannya tau takut dia...

Farah, Isa Faris..

Susah betul nak suruh kumpul amik gambor...

Yang ni okeh sikit.. walaupun si Aesya pandang ke lain... si Isa tak nampak muka... tapi semua masuk lam gambor la..
 
Isa tu menyelam carik apa??



Okeh dah.. jom balik..

Lepas mandi manda.. dorang terus gerak balik KL sebab nak gi umah Nenek lagi..
Kitorang balik umah jer la..
Budak-budak request nak makan maggie.. so layankan jer..
Tapi belum sempat siap.. Maryam dengan Aesya dah belayar dulu dah.. penat sangat kot.. ahahahahha





Wednesday, May 14, 2014

10 Tahun Dah??

Alahai...
Pejam celik.. pejam celik..
Tengok-tengok dah 10 tahun dah ummi dengan papa hidup bersama

Nak cecah 10 tahun ni..
Macam-macam dugaan..
Macam-macam perkara terjadi..
Alhamdulillah... jodoh kami Allah panjangkan lagi..

Happy anniversary to you En. Papa..
Terima kasih sebab sentiasa menyayangi
Dan most of the all.. sentiasa bersabar dengan pelbagai kerenah ummi.. hehe

Ummi doakan semoga Allah berkati jodoh kita hingga ke jannah.. Amin.
Ummi sayang papa sangat-sangat.

Okeh sekian.

Tuesday, March 18, 2014

Bagus Kakak!


Takde apa nak hapdet...
Godek-godek dalam handphone..
Jumpa la file suara record Maryam menghafaz surah An Nas..

Try nak upload kat sini..
Problem la pulak..
Lepas dah godek-godek kat movie maker..
Dapatlah buat montaj nih...

Sajer-jer buat kenangan..
Nanti CikYam dah besar-besar
boleh dengar balik pelat-pelat dia menghafaz..

Apa pun.. ummi syukur sangat2..
Maryam dah boleh menghafaz..
Surah AlFatihah ummi lupa lak nak record.. nantilah nextime..

video

Tuesday, March 11, 2014

Kembali Kepada Sang Khaliq..


Hari ni dah masuk hari ke 4...
MH370 masih lagi belum ditemui..
Walaupun segala aset... segala peralatan canggih telah digunakan.

Buntu.

Tapi bila dengar ulasan Kapten Norudin Abd Majid.. dalam MHI pagi tadi
Rasa betapa kerdilnya kita sebagai makluk Allah..
untuk melawan Qudrat Allah..



Ummi  suka dengar ulasan beliau..
Supaya kita semua kembali kepada Allah, sang Khaliq
Sains dan teknologi milik Allah.. Ilmu Allah.. bukan milik kita

Allah mahu kita ambil pengajaran dalam kejadian ini.. 
setinggi manapun ilmu, teknologi, darjat tidak akan mampu mengatasi kuasa Allah
Dan Allah jadikan fenomena ini juga merupakan rahmat Allah kepada kita semua.. 
supaya kita sedar dan kembali ke jalan yang benar.. ke jalan yang asal..

"Berakhirnya sains.. bermulalah Qudrat Allah" - Kapt. Norudin Abd Majid

Lagi ulasan beliau yang sangat menyentuh jiwa dan menginsafkan..

"sampainya pesawat itu ke destinasinya.. bukan sebab teknologi nya... tapi sebab rahmat Allah.. dan jika tidak dengan rahmat Allah.. maka ia tidak akan sampai ke mana-mana.."

Subhanallah.
Betapa Allah Maha Penyayang dan Pengasih..
Jadi  marilah kita sama-sama
berdoa... merayu... dan merintih
kepada Allah Yang Maha Esa..
agar menemukan kembali MH370....
mudah-mudahan.. Amin Yarrabal Alamin.







Monday, March 10, 2014

Pray For MH370





Friday, March 7, 2014

Kepala Weng-Weng..

Salam Pagi Jumaat.
Korang dah bekfast ke??

Ummi start minggu lepas..
Bawak bekal dari umah.. azam baru, nak jimat kos..
hikhikihik...
Pastu hari ni ummi bawakla burger homemade..
Sekali sos ummi buat terlebih masin la plak..
Spoilll selera... huahahhaa

Pastu kepala macam weng-weng seket..
Apa taknya.. tak cukup tdo semalam..
Haa.. jangan ingat mende lain yerr...
Ummi semalam berjaga sebab si Aesya tu..
Apa kehal ntah.. meragam sampai ke pagi

Aesya dah tido awal-awal lagi dah..
Tapi dalam pukul 11pm cam tu.. dia terjaga
Menangis ngamok-ngamok..
Pujuk-pujuk tido sekejap.. pastu tak sampai 10 minit.. terjaga lagi
Pastu nangis mengamok-ngamok.. tapi mata pejam nih..
Mengamok plak jenis yang hempas-hempas badan.. berulang-ulanng
Rasa cam nak tercabut lengan haiihh... dukung dia

Bagi susu.. tak nak..
Pujuk-pujukk... okeh.. nak la susu..
Tapi x sampai setengah botol.. mengamok lagi.
Last-last tido ataih bahu ummi jer...
Nak letak tak boleh.. gerak seket pun dah terjaga.. acanerr..
Rasanya dekat 2 jam jugak la duk dukung dia..
Lepas tu baru boleh letak dia tido atas katil...
Lama jugak la ummi nak lelap.. sebab duk tepuk-tepuk dia..
Berenti tepuk.. start la mengamok... hadehhh..

Tak sampai 2 jam la kot ummi tido..
Tu yang sekarang macam lalok jer.. hahaha

Okeh la..
Nak pi lompat-lompat jap..
Biar ilang ngantuk nih..

Sekian.







.



Thursday, March 6, 2014

Nak Kabo Apo Ek...

Tak tahu nak hapdet apa...
Takde citer sangat pung...

Haa... sebenarnya kitorg tengah duk tunggu khabar berita nih..
Tak tau la berita baik ke atau tak baik...
Mudah-mudahan berita baik la hendaknya.. Amin.
Doakan untuk kami sekeluarga yer... mudah-mudahan dipermudahkan segala urusan.. Amin

Okehlah..
Tu jer la kot untuk hari ni..
Sebagai gambar hiasan untuk hari ni..
Meh setepek ummi letak gambo ummi duk selfie pagi nih... hehehe


Tuan tanah yang kegedikan... 




Wednesday, March 5, 2014

Mari tunaikan permintaan si anak bujang

Hari apa ntah... jiran umah kitorang.. 
TokMa Rayyan datanglah hantar sepinggan laksa penang..
Tak pernah-pernah si Musa tu suka makan..
Sekali abih sepinggan dia sorang.. ummi sempat rasa seket2 jer

Dan since lepas tu jugaklah..
Hari-hari Musa duk zikir kat telinga ummi..
Mintak buatkan laksa macam TokMa Rayyan buat tu..

So hari Ahad lepas..gigih la ummi bersilat kat dapur pepagi 
nak siapkan permintaan anak bujang sorang ni...
Ceh.. bersilat la sangat... xde maknanya punnn..
Ummi ni kan dasar pemalas.. dan nak cepat siap jer..
Malas nak rebus ikan bagai... so ummi pakai sardin jer sudah.. huhu

Bukak sardin tu dua tin.. 
tuang semua ikan termasuk sos-sos dia sekali dalam blender..
pastu campak lah bawang besor baper bijik..
belacan sebesor ibu jari..
dengan cili boh seket nak bagi rasa pedas-pedas 
pastu tekan punat.. terus blend sampai hancur..

Dah lumat semua bahan tadi..
carik periuk besar.. tuang dalam tu
hidupkan api..
Pastu masukkan la daun kesom.. bunga kantan dengan asam gelugor
pandai-pandai la ejasss.. ummi taruk banyak asam gelugor 
sebab nak bagi ilang rasa hanyir sardin tu..
Taruk garam dengan perasa secukup rasa..
kacau-kacau... tunggu sampai gelegak..
Dahhh siap!!

 Antara bahan-bahan yang digunakan... sardin cap apa ntah.. janji sardin.. hehe


 Amik ko.. penuh seperiuk.. pastu bile gelegak.. kelam kabut nak handle kuah melimpahruah..
dasar pentamak haloba.. hahaha


Haa ni dia first customer ummi.. belum smpat siap bahan-bahan ulaman dia.. dia dah rasmi dulu2 dah..
abih dua mangkuk dia sorang... haha

Sebab buat penuh seperiuk.. dengan laksa dua peket..
Ummi hantarla kat jenjiran yang ada tu sepinggan sorang...

Abang Musa apa lagi.. bertambah-tambah la makan..
pagi laksa.. pastu kang tengahari.. makan lagi..
dah nak petang.. laksa lagi..
Sama naik dengan papa dia.. haha

Gila happy bila tengok suami dan anak-anak suka makan hasil tangan kita..
Tu yang semangat lepas tu.. buat chocolate cookies pulak..
yang tu.. nanti kita cite lain entry...

Okeh. sekian.



Tuesday, March 4, 2014

Anak Sedare Bertunang dah...

Mari kita hapdet blog..
Ni citer sabtu lepas..
One of my favourite niece.. si Efa nak bertunang..
Majlis dia lepas zohor

So dalam pukul 11 lebih kitorang gerak..
Dah nama mak sedare.. mana leh pegi time majlis dah mula..
Nak kena kutuk dengan kakak sendiri??? Hahaha

Tapi.. tapi..
Ntah amender yang ramai sangat ntah nak pegi KL..
jalan adalah jam yang amat sangat...
1 setengah baru sampai.. apakan daya..
Maafkan orang.. kak Siah yerr.. huhu

Sampai semua orang dah ada
Abang kakok dari Terengganu pun ada gak..
Dasar adik tak tahu malu.. sampai-sampai bukan nak tanya apa yang tak siap lagi..
tapi ditujunya tempat makan..
woih lapar wehh... sejam lebih kot dalam kete.. hahaha
Nasi dengan lauk adalah superb.. tapi masih sedor diri.. segan nak tambah.. hahaha

Tak lama rombongan keluarga lelaki pun sampai..
Ummi tak dengar sangat sebab sibuk dengan budak2 ni haa..
Oh.. bibik tak moh ikot sebab nak rehat kat rumah..
Tu yang macam tunggang langgang jer ummi nih.. hehe

Akhirnya.. si Effa dah selamat menjadi tunangan orang..
Majlis langsung insha Allah dalam tempoh setahun..

Okehlah.. kita layan gambo lak yer..


Ya Allah.. mak sapa la yang lebor benor muka nih... hahahaha


Aishh.. maknyer tak abih-abih selfie.. anak-anak cool jer... huahaha


Maryam - Aesya - Ummi


Adik.. sila control lubang idung tu seket yer... haha


haishh... bila nak sampai nih.. takper. kita selfie lagi...


Effa dan tunang.. Atok Janggut.. si Musa bagi gelaran masa dia kecit2 dulu.. hahaha

Budak-budak kalau dah jumpa tab ke.. ipad ke.. psp ke.. memang tak ingat apa dah..


Aesya & Maryam

Aesya yang makin banyak ragam sekarang... huhu..




Okeh. sekian






Monday, March 3, 2014

Mentarik Mee??

Jumaat lepas.. time lunch kan panjang..
Pastu semalam sebelum tu..
Dah kena bakor dengan Kak Maszura..
Katanya mee tarik kat Sungai Besi.. memang meletop sedapnya..

So tengahari tu..
berangkat la rombongan cik Kiah
Pegi mencari kat mana la kedai Mee Tarik nih..


Nak cari kedai ni.. tak der la susah sgt..
Kat area bandar Sungai Besi yang baru... landmark dia berhadapan dengan Top Steak House
Nama kedai ni.. Mee Tarik Warisan Asli..

Yang bestnya kat kedai ni..
Mee dia laa.... sebab mee dia yang mee tarik tu..
Nak makan.. tukang masak pun tarik2 la mee tu..
Jakun sebentar  tengok dorang duk buat..
Gambar takder sebab malu.. dah la menganga tengok dorang duk tarik mee..
Pastu nak gi amik gambo lagi.. oh tidak la kan.. hahaha...



Ni la mee dia.. ini ummi yang order..
Apa kena nama ntah.. mustard beef noodle..? ntah tak ingat dah..
Memang sedap.... pedas.. meleleh air hidung ehh.. hahaha



Satu lagi yang istimewa kat sini..
Teh nih... sedappppp sangat...
Tapi sebab pelik mula2.. ummi tak order pun..
CikBye dengan Cik Ina yang ngorder... siap tapau peket lagi.. huhuhu



Ohh.. ini lak onion beef fry... dah onion katanya..
memang berlambak la bawangnyer..
Tapi sedap...



Ini lak.. Cik Ina yang ngordernya..
Tak ingat nama apa...
Tapi sedap jugak..
Eh.. sumer sedap laaa..

Harga pun takder la mahal sangat...
Tauke kedai ni.. memang chinese luar..
Yunnan kot... memang tak baper paham cakap melayu..
Nasib dia ada amik worker Indon.. so boleh la faham kat situ..

Memang ummi recommend laa..
Nanti nak ajak papa la meh sini..
Papa pun suka ala2 chinese cuisine nih....

Okehla.. tu jer nak citer..
Sekian.











Friday, February 28, 2014

Talam ke haper nih???


Assalamualaikum..
Salam pagi jumaat...

Haaa... amik ko!
Pepagi lagi dah selfie...
Muka dah lah besar talam.. hahaha

Belasah jer lah..
janji hapdet.. hehehe


okeh.. dah.. dah
sambung keje lak.
okeh. 
sekian.





Thursday, February 27, 2014

Empty.

Hari ni ofis semua takdak orang.
Kosong.
Tinggal ummi jer sorang kat ofis.

Patutnya ummi join dorang sekali
Ikot pegi lawatan ke Pusat Kraf kat KL

Tapi last minit..
Bos ummi suwuh cancelled..
Sebab takkan nak tutup ofis.. dah semorang takder..

Jadi duduk la sini..
Mengadap komputer sorang-sorang..
Sambil ngapdet blog.. huhuhu

Bos pun takder..
Pegi meeting.

Haishhh...
Macam lapor..
Kan turun pi kedai bawah..
Ofis xde lak org nak jaga...

Takperla..
Nanti sat-sat lagi.. ada sapa-sapa singgah ofis ni
Ummi mintak tunggu sat..
sementara ummi pegi beli makanan kat bawah..

Okeh lah..
Sekian.








Wednesday, February 26, 2014

Dah takder Rezeki... Redho jer laa..

Sebenarnya citer ni dah lama happen dah..
Awal bulan Februari hari tu kot..
Ni teringat.. terus taruk kat blog

Awal bulan hari tu..
Dapat la duit lebih sikit... ingat nak tukar rantai tangan Cik Yam
Nak amik yang besor seket..
So bawak la yang lama tu pegi tukar kat kedai emas..
Dah abih pilih apa semua...
Dapatlah rantai tangan yang baru.. yang lebih berat dari yg sebelum ni..
Ummi cuma tambah dalam RM200 jer untuk dapat yang baru ni

Balik umah..
Tunjuklah kat tuan punya badan..
Sukanya dia.. terus minta ummi pakaikan..
Pikir besoknya cuti sekolah dua hari.. xperlah.. pakai jer la... kat umah jer pun...

Tup-tup.. hari ahad tu..
Masa ummi tolong dia bukak baju nak mandi..
Sekali terperasan tangan dia kosong...
Lahai.. mana plak pegi nya rantai tangan dia..
Tanya tuan punya.. dah ilang katanya..
Rasa nak meraung time tu..

Tanya bibik... nampak tak rantai tangan Maryam..
Sekali bibik pun sama tak perasan masa bila hilang..
Misi mencari pun bermulalah..
Jenuh cari kat dalam bilik.. setiap ceruk dalam rumah.. memang tak ada..
Cuba cari lagi kat luar-luar.. kat tempat dia pi main petang2 sebelum tu.. pun tak ada..

Aduhaaiii.... tak semena-mena hati jadi sebak..
Menitik air mata.. pastu dan-dan tu tepon Tok Ma ngadu.. Huhu
Nak marah Cik Yam.. bukannya reti apa pun..
Salah sendiri kot pegi pakaikan... tapi sebelum ni dia pakai dari baby sampai la besor ni..
Elok jer... takde lak nak hilang ke apa...

Bila dah sekolah ni.. ummi tak bagi la pakai.. sebab kat sekolah kan.. mana leh pakai barang kemas nih..
Kalau cuti-cuti.. gi mana-mana kenduri jer la pakaikan balik..
Sekali jadi macam nih... sebu nya la hati...
Cam teringat-ingat jer rantai tu..
Rantai tangan tu beli pakai duit yang orang duk hadiahkan dia masa baru lahir hari tu...
Ingat ada duit lebih.. nak tambah lah seket.. sekali hilang terus.. sob.. sob.. sob
Tapi bila teringat nasihat TokMa...
Mungkin tu bukan rezeki Maryam.. takper la.. redha jer laa..

Lepas kisah ni dah jadi..
Ummi xmoh amik risiko lagi dah..
Rantai tangan si Aesya pun ummi bukak.. pastu simpan..
Biar la... takmo pisang berbuah dua kali..
Time raya jer boleh pakai... huhu

Untuk Cik Yam pulak..
Kenalah ummi kumpul duit bulan-bulan
Untuk dapatkan yang baru... insha Allah
Mudah-mudahan rezeki kami bertambah dan dipermudahkan.. Amin.

Sekian.



Tuesday, February 25, 2014

Cik Yam...

Tak tau nak hapdet apa..
Godek-godek dalam hp.. jumpa gambo cikYam nih
Masa ni tahun lepas kot..
Takper la.. tepek jer laaa
buleh wat kenangan kan..
huhuhu...








okeh..
blog dah hapdet
sekian.






Monday, February 24, 2014

Ehh..Eh... dah Senin??

Kejap jer kan..
Tetiba bangun pagi ni..
Dah kena nak gi opis dah... huhuhu

Dahla sekarang ni
Cuaca panas jer manjang
Panas yang jenis membahang tu..

Kalau kat umah..
Mandi basah rambut tak sampai 10 minit.. dah kering..
Ni nasib kat ofis ada aircond..
Kalau tak.. mau kejap2 ilang pi toilet.. pi mandi kot.. hahaha

Malam lagi laa..
Panas semacammm... pastu nyamuk pun banyak..
Aircond jer la manjang bukak..
Haissshh.. bil letrik bulan ni x tau la nk cakap apa..
Pejam mata jer la bayorr..

Tak bukak aircond..
Harap kat kipas jer..
Memang x tido la anak dara dua orang tu..
Kejap jer berpeloh.. macam mandi..
Haissshhh.. manja terlebih ke apa nih....

Adeh..
lapor la plak rasa..
Okeh la.. nak pi bawah..
Tengok apa yang ada...

Sekian.









Sunday, February 23, 2014

Kain Cotton Cantik-Cantik... Jom Tengok!!

(This is sticky post.. please scroll down for the new entry. Thank you)



Cup.. cup..!!
Ni nak bagitahu nih...
Member ofis ummi ada juai kain cotton English.. bidang 60
lawo-lawo kain dia..
Harga pun okeh... 
Jom meh tengok...


SOLD OUT
Corak 1 
RM55 + RM6 (postage) 


SOLD OUT
 Corak 2
RM55+RM6(postage)


SOLD OUT
 Corak 3
RM55+RM6(postage)


SOLD OUT
Corak 4
RM55+RM6(postage)


 Corak 5
RM55+RM6(postage)


SOLD OUT
Corak 6
RM55+RM6(postage)


Lawa2 kan...?
Jom.. sapa yang berminat
Boleh watsappp / call / sms Fitrina
013-3427969