Thursday, July 25, 2013

Kisah Semalam

Semalam ada majlis berbuka puasa dan solat terawih kat ofis..
So balik keje terus angkut semua..
Sebelum tu sempat suruh bibik rebuskan kacang untuk buat bubur kacang
So sampai umah.. ummi terus masukkan santan apa semua laa..

Dalam pukul 6.40 cam tu kot.. baru gerak dari umah
Nasib tak jemm

Menu semalam nasi tomato..
Musa suka sangat.. sepinggan licin dia keje kan.. hehehe
Nanti la ummi belajo buat cmno yerr..

Lepas bukak poser ada solat maghrib jemaah..
Papa dah awal-awal turun pegi surau bawah..
Ummi kan cuti umum.. so take turn jagakan budak-budak
Sementara bibik join jemaah solat...

Ingatkan nak tunggu sampai terawih la kan..
Sekali budak-budak ni tak reti nak duk dendiam
Rimas pulak rasanya.. so ajak la papa balik...

Tak smpat nak bergambo apa...
Ni jer yang sempat.. huhuhu...

Aesya suka nor tarik rambut kakak dia.... nasib kakak dia cool jer.. huhuhu


Okehlah. tu jer nak citer. Sekian.

Wednesday, July 24, 2013

Sedih... sob.. sob.. sob...



Huwaaaa!!!
Semalam last episod drama korea Jang Ok Jung..
Ummi sampai meleleh2 air hidung air mata semua...
Bibik pun sama... hehehe

Sedih sungguh ending dia..
Akhirnya Hee Bin atau Jang Ok Jung mati juga demi cinta dia pada raja / suami dia..
Walaupun Raja dah arahkan orang dia larikan Jang Ok Jung senyap2..
Tapi dia boleh balik semula istana.. sebab tak nak para pembesar semua tak puas hati
dan mungkin berontak pada Raja sebab ingkari titah sendiri...

Ummi google2 jugaklah kisah Hee Bin ni..
Oo.. memang kisah benar kerajaan Korea aka Joseon dulu-dulu
Cuma biasa aar.. ada la tokok tambahnya..
Selalunya kalau kisah2 Hee Bin ni.. dia lah sebenarnya watak jahat
Tapi dalam drama ni, pengarah atau penulis drama ni cuba tukar watak Hee Bin jadi watak heroin..
Memang menjadik laah....

Okehlah.. nak sambung kijer..
Sekian...

Tuesday, July 23, 2013

Sajer je nak citer..

Hari ni dah 14 Ramadhan kan..
Ya Allah.. kejaaaap jer dan setengah bulan dah..

Ummi dah nampak anak bulan awal2 dah hari jumaat hari tu..
Insha Allah.. esok lusa boleh la sambung poser balik..
Rindu nak gi terawih nih..

Waah... selama 14 hari kita berposer ni kan..
Ummi hari-hari masak.. chehhhhhh... vangger jap..
Padahal masak pe sangat pun... simple  jer.. tu pun nak kecoh..
Dan yang penting.. setakat ni selamat lagi.. x kuar duit lagi beli kat PARAM

Hek eller.. ada bibik boleh aar kan..
Cuba xder.. rasanyer xder la kot ummi nak masak... huahahaha
Yer la.. masak masak memang best.. tapi bab nak mengemas tu haa... haishhh.. pikir 10 kali nak masak kot..
So ada bibik ni.. gunakan sepenuhnya.. huahahaha

Okeh jom layan gambar..
Ni lauk semalam..
Nasi ayam terhangit di pasaran.. hahahah
Hitam-hitam pun.. habis licin gak.. ekekekkekekek

Ni lauk hari apa ntah.. ahad kot..
Tengok lam peti ais ada daging yang beli belum poser
Ingat nak masak lemak cili api jer
Sekali papa request daging goreng kicap berkentang..
So layankan jer la permintaan orang puasa tu kan.. huhuhu


Yang ni pulak hari jumaat kot.. ha ah.. jumaat.
Sebab teringin nak makan ikan keli.. so lepas balik keje singgah kedai runcit beli
Pastu sayurnya.. ummi buat daging goreng kunyit dengan kacang buncis...
Kuih tu papa yang beli.. bukan ummi yer... so tak dikire la kan.. hahahhahah


Pastu ni hari sabtu..
Musa ada sekolah ganti hari tu..
So lepas amik dia balik sekolah.. singgah kedai runcit lagi tengok barang nak buat lauk..
Sekali nampak ikan pari nih... barang lain dah ada kat umah.. so rembat jer la.. huhu
Tapi asam pedas ummi tak baper nak merah... oren ada ler.. hahaha..

Udah2 la pasal makan-makan tu...
Kita layan gambo anak dara dua orang ni plop...

Mek Aesya yang sibuk nak berdiri pastu eksyen takmoh orang pegang dia...  


haa.. dia dah nampak ummi pegang camera... sibuk nak capai ler tu.. 

 eh.. tu apa kat belakang aesya tu.. tak kan juonn kot.. eeeeeiii....

Oh.. kakak Maryam rupanyer.. eh buat per tu tonggeng2 tu kakak?


Kakak tengah buat yoga la ummi... apa la ummi ni.. tak paham2... hehehehe



Okeh. sekian untuk entry kali nih.









Monday, July 22, 2013

Maryam oo Maryam..

pissssssssssssssssssssssssssssssssssss....

 my name is Maryam Zulfa..


my hobby is mengorek hidung... huahahahhaha






Wednesday, July 17, 2013

Puasa 7


Haiyyaaaa... giler mengantoksss nih..
Bawak kete tadi pun... kelopak mata macam ditarik2 nak terkatup..
Udahnyer... ummi beliakkan mata sambil drive sampai la ofis..
Mesti orang tengok apa kehal minah nih.. hahahhaha

Semalam cam malas sikit..
Malas nak singgah kedai beli barang nak masak..
So guna jer la apa yang dah ada dalam peti ais..

Tengok ada kailan
Pastu ada sotong empat lima ketul..
Ikan bilis memang ada stok sokmo..
Ikan masin basah lak memang ada.. tinggalan TokMa buat hari tu
Beras satu pot buat bubur nasi..

So keletang keletung kat dapur... tak sampai sejam siap laa
Kailan ikan masin..
Sambal kering ikan bilis dengan sotong goreng kunyit..
Bubur nasik panas-panas..
Dah tu jer la.. simple mimple... 

Haishhh..
Hari ni nak masak amender plak yer..
Adeh.. bab mikir ni yang susah nih.. hahahhahah
Takper la.. nanti2 la pikir.. kita pi jenguk blog org lain tengok..
kot2 ada menu yang boleh kite tiru... hehehhe


Niler juadah yang simple mimple.. sampai papa pun menambah... hehehhe





Tuesday, July 16, 2013

Buka Poser dengan Cucu

Dengar tajuk.. macam dah tua benor ummi nih kan..
Siap bercucu2 bagai lagi.. kihkikhiki
Tapi tu la yang sebenornyer..
Ummi dah ada ramai cucu dah.. tapi cucu sedare laa.. huhu
Tapi still la cucu kan.. kire cucu kakak2 ummi.. cucu ummi gak la kan... hehehehe

Semalam ummi duk wassap anak sedare ummi, si KakE
Nak mintak dia temankan ummi pi MidValley hujung weekend ni
Rupanya dia cuti pastu tengah nak siap2 pi Alamanda
Nak pi tengok movie katanya...

Ummi ajaklah dia bukak poser kat umah
Dah alang-alang dekat tu kan.. datang jer la lepas abis movie
Sekali dia tanya boleh tak ajar cmner nak buat kek batik
Nak dijadikan citer semalam tu, besday adiknya si RG
Kat Instagram.. kang main request nak makan kek batik.. huhuhu
Jadi nanti boleh la ajak RG dengan husband datang jer bukak poser kat umah..

Ummi memang tak tahu nak buat.. tapi papa reti buat
So kebetulan papa keje malam.. ummi suwuh jer la dia datang umah

Balik keje terus ummi kuarkan ikan apa semua
Dalam kepala nak masak simple-simple jer

Kueh plak ummi badak berendam
Ni kire first trial ummi jugak nih..
Dari segi rupa.. tak baper nak badak berendam laa.. macam kodok berendam ada la kot.. huahahah
Tapi rasa dah okeh dah...

Papa dengan KakE sibuk dengan projek kek batik dan puding rotinya
Dapur yang ada tu kecik cenonet.. memang serabut betul nak buat kije.. hahahaha

RG, Ku dan cucu ummi si Adam sampai dan2 nak masuk waktu berbuka
Tak sempat nak amik gambo apa semua hehh..
Kelam kabut yang amat.. huahahahahah

Tp yang kesiannya.. ntah naper Projek Papa dengan si KakE tak baper menjadi..
Kek batiknya ada rasa hangit sikit.. pastu puding roti lak lembik semacam....

Tapi nasib lauk semalam dah cover balik...
Apa taknya.. ikan kembong singgang lawan dengan ikan goreng garing2..
Tambah pulak ikan panggang panas2.. celur kangkung dengan pucuk ubi
Cecah lak dengan budu..
Perghh.. menambah sorang-sorang... hahahahaha

Okehla malas nak citer lagi...
Kita layan jer la gambo yang tak bape keping ni.. huhuhu

Tengah kelam kabut baru nak hidang juadah... padahal dah azan dah.. huhu

 Aesya dan Adam (cilok dari IG mok dia..)

Eh.. nanti Adam kena panggil Aesya mokck la kan..
Sebabnya Aesya tu dah pangkat mak sepupu dia..
Panggil apa ekk.. MokSha?
Pastu Maryam.. MokYam?
Isa dengan Musa.. Pok Isa dan Pok Musa.. owwoh.. per tua benor doh.. hahahahahha
Ummi lagi aar... TokPa.. hahahahahhahah


notakaki:  citer ni macam larik seket dari tajuk kan... tapi lantak lerr.. ada aku kesah.. huahahah



















Monday, July 15, 2013

Eh, dah 6 hari kita puasa yer..

Kejap jer kan..
Dah nak masuk hari ke 6 kita berpuasa kan..
Cepat nor masa bergerak..

Puasa kali ni, Alhamdulillah banyak berbeza
Kalau dulu2.. setiap kali nak bukak poser..
Kopak jugaklah duit dalam RM20 untuk beli juadah bukak pose kat bazar ramadan

Tapi kali nih, ummi macam semangat lain macam seket..
Hari- hari mesti masak sendiri pastu kueh pun sebolehnya buat sendiri
Sehingga ke hari ni, takde kuar sesen lagi la duit kat mana2 PARAM..
Eh, tipu.. ada sekali.. Papa gi beli air asam boi hari tu.. sebab teringin sangat.. tapi tu jer la pun...

Ni juadah hari jumaat lepas kot..
Buruk nor rupa ikan cencaru tu kan.. hahahaha.. tapi okeh gak la rasa dia
Sayur lemak kobis dengan sambal belacan pedas meletop..
Ikan kembong goreng untuk budak-budak
Pastu ummi sempat la buat bubur chacha.. sekali ummi terlupa masuk gula putih.. hahaha
Alter balik.. so okeh la.. sedap ler jugak.. huhuhu


Pastu ni juadah hari sabtu..
Terasa nak makan gulai siput..
Balik dari Alamanda.. singgah pi beli
Beli tauge.. tumis bawang apa semua.. campak udang sekor dua.. dah siap.. tauge goreng!
Pastu budak2.. gorengkan ayam
Sambal belacan tak boleh miss.. kalau tak terasa nikmatnyer... hahahahah

Nak dijadikan citer..
Ummi bawak budak2 gi Alamanda dan balik dari Alamanda..
sekali tengok kat dapur.. abih berkecah
Rupanya Papa buat projek dia senyap2..
Dua loyang besar Puding Karamel dalam periuk pengukus....
Yeayyy!! Akhirnya dapat jugak rasa..
Dari hari bila lagi ntah. nak buat.. nak buat.. udahnya x buat2..
Tapi cam tau-tau jer papa ni.. dia tolong buatkan.. hehehe..
Mekasih Papa.. saaayang papa...
Dah ada byk tu.. bagi la kat jiran sikit.. sekali Kak Aya balas kueh lopezz..
Alhamdulillah.. rezeki lagi.. hehehe


Pastu ni juadah semalam..
Ayam masak merah... sayur lemak tauge + kobis..
Pastu gulai siput tak abih semalamnyer... huhuhu
Sup tulang tu.. Makteh jiran depan umah yang kasik..

Sebab apa dapat sup tulang tu tauu..
Sebabnyer ummi pi antor ler ondeh-ondeh aka buah melaka sikit kat Makteh tu..
Sekali Makteh balas.. terima kasih byk2..
Ondeh-ondeh tu ummi yang try... firstime tu.. x pernah lagi buat kuih2 cm ni.. Alhamdulillah.. lulus.. hehehe

Ummi dgn papa pi terawih dekat surau kat umah tu jer
Ikotkan jalan kaki pun okeh.. tapi papa kata naik kete..
nak jalan kaki.. jalan kaki sensorang.. sob.. sob.. sob..
apa la papa ni.. tak best langsung

Budak-budak tinggal kat umah dengan bibik..
Macam nak bawak Musa Isa Maryam

Tapi first day hari tu dah kena..
Budak2 ni kalau dah jumpa geng.. tak leh nak cakap apa la
Boleh depa duk larik2 depan khemah tempat ummi solat.. sbb kat ataih dah penuh..

Pastu Maryam dah nampak abang2 dia duk bergalok main..
Takkan dia sorang nak senyap duk tepi ni kan..
Apa lagi terus nak ikot la dari duk diam tadi..
Haish.. tak khusyuk solat camni..
Dan2 tu ummi tarik tangan dia.. pastu carik abang2 dia..
Dah balik.. jalan kaki.. jalan kaki la..
Udahnyer terawih ntah ke mana..

Okeh la.. kita layan gambo budak2 ni la pulak..

 Kakak Maryam kena buli dengan adik Aesya.. huhu

 Sara Aesya.. anak hindustan.. hahaha

kesayangan papa dan ummi..

Thursday, July 11, 2013

Buka Poser Apa Semalam??


Haha..
Tajuk macam kepochi betullah..
Sebok nak tahu orang bukak poser apa.. kuangkuangkuang..

Semalam daripada ofis lagi
Ummi dah duk pikir-pikir dah nak masak apa..
Confirm nak masak cencaru sumbat cili
pastu buat sayur lemak kobis sket untuk teman..
Tak yah dah singgah kedai sebab barang semua dah ada
Tinggal balik nak masak jer..

Sampai umah
keluarkan barang nak masak apa semua
sekali En. Papa request nak bubur nasik dengan sambal kering ikan bilis
Hahaha.. terus masuk balik barang dalam peti ais..
Masak bubur.. pastu goreng ikan bilis.. blend bawng cili apa seket.. tumis.. campak ikan bilis.. dah siap!!
Senang keje ummi.. x yah buat byk mnder..
Budak-budak ummi suwuh bibik gorengkan ayam garing2.. pastu carik2kan bagi tabur dalam bubur.


                        Ni ler juadah berbuka puasa semalam.. giler simple kan.. tapi menyelerakan..

Dah semua siap
Macam awal la pulak kan.. padahal dah nak masuk pukul 7 dah pun
Pastu pikir xder pun kuih2 yang memanis apa..
Ajak papa gi round2 kat Param area rumah
Sekali pergi.. tengok banyak gerai dah abihs...
Alhamdulillah.. berjaya tak beli pepe kat sana... jimaat duit aku.. huahahahah

Ingat hari ni nak buat karamel la
sebab malas nak buang duit kat bazar
lagipun bukannyer payah pun kan.. hehehe
tengokla camner nnanti.. barang pun dah ada, tinggal nak buat jer...

okehla, ummi nak smbung wat kijer

dah lama ummi tak tepek gambo cik mek aesya kan... 
so ni ada baper keping gambor dia tengah duk menyelongkar lemari.. 
mmg tu jer la kije dia sekarang.. 
x dapet nak nolong dah.. huhuhu 











Wednesday, July 10, 2013

Hari Pertama Puasa..


Salam Ramadhan..
Waah.. hari ni first day puasa dah yer..
Korang bersahur apa subuh tadi?

Ummi pukul 4 pagi tadi dah terbangun sebab cik Aesya kita rengek2 minta susu..
Alang2 dah bangun tu.. terus aar gi dapur.. siapkan barang untuk sahur
Mintak tolong bibik potong bawang apa semua..
Pastu masukkan nasik malam tadik x abih.. dah siap nasik goreng bodoh2.. hahahaha

Papa kejutkan Musa dengan Isa..
Musa senang jer..  bangun2 terus basuh muka dan ngadap meja makan..
Si Isa terpaksa papa dia dukung letak depan meja makan..
Tapi sampai sudah x makan.. sebab boleh dibantainya tido sambil duduk.. aduhaii

Dah setel apa semua.. ummi mandi terus aar even masa tu belum pukul 5 lagi..
Ingat nak ngaji ke apa sementara tunggu subuh.. sekali kelaut.. boleh terlelap pulak..
Hampresss..!

Oo.. rupanya si Musa pagi tadi
Dah siap pakai baju sekolah apa semua
Boleh pulak dia gi bukak peti ais.. ambil air minum..
Bila bibik tanya Musa puasa tak.. eh, lupa la pulak.. haissh.. banyak la ko punya lupa yerr..
Nasib ummi time tu tengah solat... kalau tak memang kena aar.. huhhu

Okeh lah..
Mengantuk sebnornyer nih..
Macam nak tido time rehat karang.. tapi cam rugi plak sebab ada tadarus..
Takper.. takper.. tido balik karang aar.. huhuhu

tuan tanah kedaung yang mengantuk..

Monday, July 8, 2013

Ahlan Wahsalan Ramadhan AlMubarak











Monday, July 1, 2013

Boleh gituu??



 amboi.. khusyuknya main
panggil pun buat derk jerrr...
hooihhh.. memang nak kena nih..
pantang betul la.. 
kalau ummi panggil buat bodo jer...
tak boleh nak tinggal kejapp tu
ada yang nak kena campak psp jugak nih...


tapi sekali pi check..

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
**
*
*
*
*
***
**
***
*
*
*
**
*
*
*
*
*
*
*
*
*

*
**

***
*


hahahaha.. 
hmm.. patplohpat kali ummi panggil pun memang x nyahutnyer...
rupanya dah hanyutttt....
boleh gitu????