Monday, November 14, 2011

Rasa Nak Bagi Pelempang jerrrr!!


Heiii.. geram sungguh rasanyaaa.. memang rasa nak lempang-lempang kalau jumper.. 
biarlah title dia tu lagi tua dari kita.. tua dari pangkat jerr... umur muda lagi kot dari ummi.. 
tapi sekarang ni.. dia dah takder pepe lagi kot dengan ummi.. dah rasmi  kena cerai talak satu dah pun.
Padan muka!! (Geram sangat....)

Dia ni dulu... kawen dengan salah sorang ahli keluarga rapat ummi.(kita namakan dia Abg Ustaz)
Takper lah.. mungkin dah jodoh dia kan.. so kitorang ni terima jer lah.  Takder lah nak marah-marah.
Asalkan Abg Ustaz kitorang tu berlaku adil sudah.

Tapi kan.. minah nih.. tak padan amik hak orang.. dia pulak sibuk nak conquer si Abg Ustaz nih.
Kalau turn Abg Ustaz ni balik umah Kakak Ustaz.. sebolehnya dia nk suruh tak payah pegi atau ada jer la cara dia nak ganggu.  Tapi Kakak Ustaz mungkin hati dia lembut.. so cool jer..

Kadang tu kan.. tak kira masa.  Macam hari tu, Abg Ustaz  adalah datang jumpa TokMa kt kampung.  Time tu, ummi kebetulan ada jugak masa tu.  TokMa ada la nak mintak tolong Abg Ustaz ni baca-bacakan apa ntah.. TokMa sakit kaki kot... kira Abg Ustaz ni pandai jugaklah dalam pengubatan Islam ni. Tapi kan.. kesian sangat ummi tengok Abg Ustaz ni.. kejap-kejap ada sms.. kejap-kejap ada sms..Air muka Abg Ustaz ni macam dah tensen kot.. Pastu ummi dapat tahu lak.. time tu, Abg Ustaz on the way nak balik umah Kakak Ustaz.. so tu yang boleh singgah umah TokMa.  Hmm.. dalam hati ummi.. memang takder orang lain la tu.. bini no. 2 la tu... tapi ummi senyap jer lah. Takmoh cakap pepe.. 

Masa mula-mula hari tu, pernah jugak lah add dia kat FB.. chat dengan dia.  Mula-mula okeh lah.. eh, lelama lain macam pulak.  Kejenya asyik lah nak burukkan Kakak Ustaz jer.. Kakak Ustaz macam ni lah.. macam tu lah.. padahal kitorang ni tau.. Kakak Ustaz ni takder pun nak kesah pasal dia.. asal Abg Ustaz tau tanggungjawab dia sudah la. Sudahnya ummi block terus dia.

Haa, ada hati tak moh orang panggil dia kakak.. kononnyer muda lagi dari kitorang nih.  Tapi ummi, apa aku pedulik.. ko kawen dgn yg pangkat abg.. so ko kakak la.. tak kire la ko umur muda banyak mana pung!!

Tak cukup dengan itu, siap boleh dengki-dengki pulak.  Kakak Ustaz ni kerjaya dia memang tinggi la jugak. Pegawai besar jugaklah.  Kira sama taraf lah dengan Abg Ustaz. Nama pun belajar dan grad sesama dari oversea kan..  So nak dijadikan cerita, Abg Ustaz belikan kereta besar utk Kakak Ustaz tapi bulan-bulan Kakak Ustaz bayar sendiri lah kan.. Eh.. dia pulak boleh dengki.. dan ngungkit kenapa Abg Ustaz tu tk belikan kete besar jugak utk dia.. Weh, pompuan.. sedar diri ler seket.. Kakak Ustaz tu gaji riban-riban boleh la nak pakai kete besar.. ko tu setakat kerani kontrak.. ko nak bayar dengan haperr???  Geram sungguh aku dengar citer nih..

Nak dijadikan kisah.. semalam ummi datang ofis.  Ada nak kena settle seket. Sambil-sambil tu belek-belek kat FB.  Sekali terbaca status dalam group ahli keluarga kami pasal nih.

Mula-mula tu ummi macam terkejut jugak lah.  Eh, kenapa Abg Ustaz buat macam ni.  Pastu korek punya korek.. tahu la citernya.

Sebenarnya ada satu akaun FB yang kitorang tak kenal sapa.. dok add sumer family kitorang ni. Pastu duk nyebarkan mender-mender mengarut atau lebih senang cakap.. fitnah lah kat Abg Ustaz nih. Bahasa yang digunakan pun memang lucah tahap gaban lah.. memang menjatuhkan aib Abg Ustaz ni.. yang bukan calang-calang orang jugak.. kira orang penting dalam negeri bab-bab agama jugak lah.. (banyak benor pulak perkataan 'jugak' ni... ahh.. lantak!!)

Rupanya Abg Ustaz dalam senyap-senyap dah tambah sorang lagi cawangan. Huhu.  Geleng kepala kitorang semua bila tahu mender nih.  Tapi Kakak Ustaz even sedih tapi nak tak nak kena redha jer lah.. asalkan Abg Ustaz berlaku adil.  Tapi lain pulak jadinya dengan si minah nih.  Mengamuk tak tentu pasal. Pastu siap guna nama samaran bukak akaun palsu kat FB.  

Pastu duk ngarut2 ... duk mencarut-carut kat Abg Ustaz dalam tu.. siap tuduh Abg Ustaz beli umah kt KL untuk bawak balik mana2 perempuan pegi tido sekali.  Padahal dia tak tau.. kitorang semua dah tahu Abg Ustaz beli umah tu laaaaama dah pun.. tapi Abg Ustaz diam-diam takmoh bagi tau dia.. takut dia bising sebab umah tu nama Abg Ustaz dengan Kakak Ustaz.

Agaknya Abg Ustaz dah tau la kot dia yang mandai-mandai buat semua tu.  Tapi kononnya yang buat tu kakak angkat dia.. Kakak hangkat ke haperr...takde denyaa... memang dia sendirik la tu.. kalau kakak angkat pun.. haa..siap aar.. tunggu jer lah surat mahkamah nanti.. Abg Ustaz nak saman malu.. sebab tu semua fitnah dan menjatuhkan reputasi dia.

Yang ummi tak sangka.. sanggup dia buat macam tu.  Yer la.. okeh lah.. nak marah sebab Abg Ustaz kawen lagi satu.  Marah-marah lah.. tapi still kita tak boleh derhaka pada suami kan.. sebab tu hak dia.  Tapi ni siap mengaibkan suami ada lah.. sebab tu agaknya Abg Ustaz ambil keputusan ceraikan dia.  

Eh.. ni ummi pnya conclusion jer tau.. ummi tak tahu sebab apa Abg Ustaz ceraikan dia... ikotkan.. Ummi kenal Abg Ustaz ni.. dia memang baik.. lembut jer percakapan dia.. dengan anak-anak dia tak pernah berkasar.. dengan Kakak Ustaz pun tak pernah bertekak ke apa.. Kalau ada selisih faham atau nak marah pun.. Abg Ustaz ni jenis akan diam jerr.. So biler jadi macam tu.. agaknya Abg Ustaz dah rasa tak boleh nak sabar lagi la kot..  

Ummi kalau pandang Abg Ustaz.. mesti teringat kat arwah Ayah.  So bila orang duk kata macam-macam benda buruk kat Abg Ustaz.. seolah-olah kata buruk-buruk jugak kat Arwah Ayah lah.. Itu memang ummi tak boleh terima dan bersabar.

Ikotkan.. kalau dekat.. memang ummi pegi jer jumpa dia. Memang kurang ajar sangat! Tapi nasiblah dia duk jauh kat kampung... serius.. ummi memang sakit hati sangat-sangat!!

Ummi takder lah sokong Abg Ustaz tu nak kawen ramai.. yer lah faham.. ummi pun ada suami.. siapa sanggup berkongsi kan.. tapi kalau dah tersurat jodoh Abg Ustaz tu macam tu.. kita harus lah redha dan doakan dia boleh berlaku adil.  Cakap memang senang kan.. tapi yang tanggung tu.. tak tau pedih dia kan.. jadi ummi takmo komen sangat lah.  Harap Kakak Ustaz banyak bersabar dan doakan  yang terbaik sudahlah.

Haisshhh.. panjang pulak entry kali nih.
Geram punya pasal kat pompuan tak tahu malu tu.. haaaii.. lantaklah.

Abg Ustaz.. jangan lok kedia nih.. nampok sangat pijok paler.. mentang-mentang Abg Ustaz jenis slow.. dok cakap kasor.. suka hati dia jerr... saman je dia.. biar dia tahu.. langit tu tinggi ke rendoh...

Okeh sekian.  Dah lega sebab dapat lepas geram... nak gi minum pulak.









No comments:

Post a Comment