Wednesday, August 3, 2011

Mari Ke Dapur Bersama Chef Papa..

Amboi tajuk.. tak moh kalah.. hehe
Sebenornya citer ni dah basi dah pun.  Rasanya Papa rajin buat kek ni masa seminggu sebelum puasa hari tu. 

Ingat tak, ummi ada citer pasal kejiranan rumah ummi buat kenduri untuk sambut Ramadhan.  So Papa dengan baik hatinya, semalaman tak tido.. duk belasah buat mender nih.  Besoknya bagi kat kaum ibu2 dan bapa2 yang bergotong-royong masak untuk kenduri malam nanti.  Alhamdulillah, habis. Hehe

Okehlah. Malas nak citer panjang.. kita tengok citer bergambar lah.  Oh yer.. sebelum terlupa, kueh ni namanya kek Bingka Roti. (Gambar adalah bersusun2.. jangan termuntah pulak.. sudahler.. hehehe)

So layanzzzz....

Ini antara bahan-bahan dia. Ada susu segar, kismis, telur, santan, gula, marjerin dan yang semestinya kena ada, roti lorrr..

Mula-mula kita pecahkan telurnya yer puang-puang..

kemudian masukkan sedikit esei apa ntah.. lupa plak.. nanti la ummi tanya papa..


pastu santan.. kita tuang jer dalam tu yerr...


gula sesuka rasa jangan lupa yer..


kendian.. kita kacau biar sebati..


haaaa.. biar sebati macam ni yer .. puang-puang!


pastu tuangkan agak-agak dalam secawan susu... eh, susu segar yer puan2.. bukan susu yang sebelah tu.. tu susu maryam punya.. hahaha


lepas tu sila tonggengkan setin jagung macam ni yer .. puan2..


dah masuk jagung.. kita taburkan pulak kismis.. dalam 2 kotak kot...


pastu tunggu per lagi.. silalah kacau lagi..

bila dah agak sebati.. baru masukkan roti.. eh, pesal gambar start dari sini banyak gelap ek.. ni mesti ummi salah setting nih.. aaah.. belasah!

pastu apa lagi.. kita uli ler.. haa, jangan lupe basuh tangan sebelum nguli tu yerr..


uli..uli.. sampai ler jadi macam nih...


aih.. tak reti-reti lagi ker.. lepas tu masuk jer ler dalam loyang kueh tu.. omaigod.. cmner leh termasuk sekali gambar perut si Chef nih.. abaikan yer puan2.. buat tak nampak jerrr..

pastu letak satu ke dua sudu marjerin ataih adunan tadi..

dah siap.. masukkan lah dalam oven.  Oven kitorang kecit jer.. tu pun hadiah orang bagi.  Tapi okeh la ada.. dari tak der kan.. banyak cekadak ler pulak.. huhu

pastu dengan suhu 180'c.. kita bakar selama 60 minit.  sementara nak tunggu masak tu, tak reti-reti lagi.. sila la kemas dapur balik.. huhuhu..


keting!! wallaaa.. dah siap!


close up skeeet.. wahhh.. mabelesss..


okeh tak? okeh tak??





apa?









nak tengok gambar Chef??









ish.. tak yah lerrr...









eh, nak jugak?? karang nyesal tak sudah.. tak tauu..






okehlah.. okehlah..
diperkenalkan..
Chef terkemuka yang suka buat muka-muka
ini lah dia..













jeng.. jeng.. jeng




















okeh.. pejam mata dulu..











satu..











dua...














tiga...





jangan terkejut tauu...
ish.. memain pulak.. lempang baru tau.. haha
okehlah ni la dia
Chef of The Day.. eh bukan.. the Nite sebetulnya.. hehe











eh.. pa.. pasai apa mata jadi cam tu.. hahahaha







4 comments:

  1. rajin dan berbakat
    bestnya!!! kalau ekwan dia dok tggu depan oven je kot
    hehehehe

    akak, nanti amik la gmbr MIM pakai baju blogger tu eh

    ReplyDelete
  2. As Salam.
    Seksi tuh sebab nak bagi ada rasa lelemak ckit. My mom pesan, klu masakan yg gn santan kena boh garan ckit.. bg kuar rasa lemak.. ahakssssssss....
    (gurau ya, awak)

    ReplyDelete
  3. nano:
    papa memang rajin kalau bab2 kueh2 nih.. suka nor carik resepi nak try. Akak ngan anak2 ler yang jadi tukang test..

    kalau time menjadik best ler kitorang.. tp kena time kueh papa tak jadi.. kitorang yang kena habiskan jugak.. huhu...

    Dayu:
    oh yer ker.. hmm, papa pulak.. dah siap masuk oven.. siap ler keje dia.. keje ummi la plak nak kena setel lepas tu.. huhu

    pasai baju tu.. baru jer masuk blog.. tengok sampai muntah ler gambo MIM bertiga tu.. huhu

    Haris Zuhaina:
    tula.. ummi dah suruh pakai baju.. xmoh papa... ha lantak lerr.. dah cakap masuk blog.. sapa suwuh.. hehehe

    oh ye ker.. rasanye papa taruk gak kot garam sket.. mungkin ter'miss shot.. hehehe

    ReplyDelete